вівторок, 12 травня 2020 р.

8 клас Основи здоров'я Урок 31-33


8 клас   Основи   здоров’я

Розділ  4: «Соціальна складова здоров’я»
Тема 2: Безпека в побуті й навколишньому середовищ
        Уроки № 31-33   (13.05.; 20.05., 27.05.2020)
                                                                                                                                     
План вивчення теми:

1. Види правопорушень. Поведінка підлітків у разі затримання поліцією. Захист  від кримінальних небезпек. Самооборона та її межі. (за 13.05.2020)
2. Протидія торгівлі людьми. Дитяча безпритульність і бездоглядність. Небезпека залучення до деструктивних соціальних угрупувань. Загроза тероризму.   (за 13.05.2020)        
3.  Узагальнення знань. Тестова перевірка знань. (за 20.05.2020)
4. Інформаційна безпека. Вплив засобів масової комунікації на здоровя і проведінку людей. Безпека в мережі Інтернет. Онлайн-безпека для попередження сексуального насильства та зловживань.  (за 27.05.2020)             

Основні тези  (поняття)  теми
1. На минулому уроці ми говорили про правопорушення,  їх основні ознаки (пригадай, що таке правопорушення).  Тестування за 30 сек:
   1. Неправомірна поведінка людей впливає на життя суспільства:
       а) позитивно;    б) негативно;     в) ніяк не впливає.
   2. Порушення правил дорожнього руху – це…
        а) дисциплінарний простурок;     б) адміністративн ий проступок;    в) кримінальний проступок.
    3. У кримінальному праві неповнолітніми вважаються особи віком…
        а) до 16 років;    б) до 17 років;    в) до 18 років.
     Сьогодні говоритимемо про  види правопорушень. Юридичною відповідальністю називається встановлений законодавством і забезпечений державою обовязок правопорушника зазнати позбавлення певних благ, належних йому цінностей.
    За ступенем тяжкості та характером наслідків розрізняють такі види правопорушень:
Види правопорушень








Невиконання зобовязань,
заподіяння шкоди майну або моральної шкоди


Посягання на встановлений законом порядок

Порушення трудових чи служюових обовязків

Передбачені кримінальним законом суспільно небезпечні діяння – дія або бездіяльність
   Неправомірна поведінка людей завжди тягне за собою юридичну відповідальність і зазвичай негативно впливає на майбутнє життя людини.
   До основних кримінальних загроз відносять загострення криміногенної обстановки; зростання кількості скоєних злочинів  стосовно громадян та їхнього майна.  Практика показує, що в загальному переліку злочинів мають тенденцію до зростання  та здійснюються такі злочини, як шахрайство, незаконна торгівля наркотиками, ркйдерство, корупція, викрадення людей, злочини у сфері незаконного обігу та споживання наркотиків, а також учинені на грунті міжнаціональної і міжконфесійної неприязні.
                                                                                       До чого можуть призвести ці загрози?
     Ці загрози кримінального характеру можуть призвести до виникнення атмосфери страху і невпевненості в суспільстві, нанесення істотного збитку майну, життю і здоров ю громадян. Наразі велика вулична злочинність, кількість злочинів, що вчиняються у громадських місцях.                                        

Відеоролики  «Кримінальна відповідальність неповнолітніх | Про суд»

                                                                           https://www.youtube.com/watch?v=50Mjx1g0uhk
                          «Ти і поліція. Серія 4»             https://www.youtube.com/watch?v=Brmr2azQtzI

Історична довідка «Виникнення та становлення Інституту необхідної самооборони»
Інститут необхідної оборони має свою давню історію, відбиваючись на культурі кожного народу. Одним з найстародавніших законодавств є індуське. У законах Ману представлено таке… (зацікавило – готуй індивідуальне повідомлення)
     Самооборона – (рідше – самозахист) – дії чи комплекс протидій,
спрямовані на захист себе і свого майна, або іншої людини і її майна, у разі загрози з боку третіх осіб.  Відповідно до законодавчих актів, під самозахистом розуміється ініціативна, самостійна дія особи щодо недопущення порушення або щодо зменшення наслідків даного порушення.
    Фізична  самооборона – один з видів самооборони, це прийоми фізичного впливу:удари, поштовхи, блоки , спрямовані на нейтралізацію дій нападника.  Її можна здійснювати як за допомогою підручних засобів, так і без них («голими руками»).
    Самозахист без використання різних засобів називається індивідуальною самообороною. Сюди належать різні види єдиноборств і рукопашний бій. Для цілей самооборони створювалося відоме самбо («самозахист без зброї»).
   Необхідна оборона визнається законною і правомірною, якщо вона застосовується для відбиття нападу, що є суспільно небезпечним, тобто спрямованим на заподіяння істотної шкоди охоронюваним законом інтересам і правам окремих осіб, суспільства і держави.
    Перевищення меж необхідної оборони розуміє під собою, що заподіяна шкода не повинна бути надмірно великою, порівняно з характером і ступенем небезпеки нападу.  Це не означає, що шкода, заподіяна в результаті необхідної оборони, повинна бути обов’язково рівною або меншою, порівняно зі шкодою, заподіяти яку прагнув нападник.
   Перевищенням меж необхідної оборони визнаються навмисні дії, що явно не відповідають характеру і ступеню суспільної небезпеки нападу.
Поради для самооборони (переглянути):
                        «Як захиститися від нападника. Прийоми самооборони, які рятують життя»
                                                                      https://www.youtube.com/watch?v=fZB2_wmB3hY

Притча «Вища мудрість»
   Одного разу до старого майстра китайських бойових мистецтв прийшов молодий європеєць і запитав:
 - Учителю, я чемпіон  своєї країни з боксу і французької боротьби. Чого б ти ще міг мене навчити?
    Старий Майстер усміхнувся і сказав:
-  Уяви, що ти гуляєш містом і випадково забрів туди, де тебе очікують громили, щоб намьяти тобі боки і пограбувати. Тож я навчу тебе не гуляти в таких місцях.
                          Якою була б ваша відповідь, якби ви були на місці Майстра?
                                             Чому притча називається «Найвища мудрість»?

                            
2.                    Таблиця-схема «Кримінальні небезпеки»
Об’єкти загроз; людина, члени сім’ї, родичі, знайомі, майно
Місце можливої загрози: дім, дача, робочий кабінет, вулиця, школа
Час: особистий, робочий, відпустка, відрядження
Загрози: вбивство, насильство, шантаж, пограбування, напад

ОСОБИСТІСТЬ
Напрями захисту: юридичний, фізичний, інформаційний, організаційний
Джерела загроз: людина, техніка, техногенні і патогенні зони, природні явища
Посягання: на житло, здоров’я, свободу, особисті чесноти, гроші, документи, цінності
Методи захисту: самооборона, особиста охорона
Перегляд відео «Станція призначення – Життя»
                                                https://www.youtube.com/watch?v=00zp4CC8kHo

                                              Світ не зігрієш, світ не одягнеш, світ не нагодуєш.
                                           Але не відпускай голодну дитину, не подавши їй шматка.
                              Не залишай голодну дитину – хоч рукою її прикрий
                                                               Не кидай змерзлу дитину, не зігрівши її.
                                                                               (Грузинська народна пісня)

                                    На яку соціальну проблему звернено увагу у цій народній пісні? Наскільки  актуальною  є ця проблема в нашій країні?

Притча «Чому людина чинить зло?»
   Підходить дитина до мудреця і питає:
-          Чому проти мене люди чинять зло?Адже я за короткий вік не зробила  нікому нічого поганого.
-          Тому що вони зачаровані.
-          Чим?
-          Ілюзорним «Я», яким вони себе вважають.
-          Як же припинити зло?
-          Їм просто треба усвідомити, що «Я» не існує…
 Яке зло може чинитися дітям з боку суспільства?  Якими можуть бути його причини? Що треба зробити (змінити, сформувати) у соціумі, щоб проблеми дитинства звести нанівець?

       Незахищеною категорією в будь-якій країні є діти, члени сімї, що потребують допомоги від суспільства у вирішенні своїх проблем. Більшість таких сімей, як правило, перебувають у складному матеріальному, психологічному, емоційному становищі. Не бажаючи примиритися з реальністю, діти йдуть із рідних домівок. У значної частини з них фактично немає рідних сімей, оскільки батьки або пиячать, або перебувають у місцях позбавлення волі. Діти змушені проживати у чужих людей, у сім’ях родичів, в оточені інших дітей, на вокзалах, у залишених будівлях, комунікаційних системах міст тощо.
     У Законі України «ро охорону дитинства» (2001р.) визначені поняття «безпритульна дитина», «дитина-сирота».
      «Діти вулиці” – діти, які офіційно не визнані позбавленими батьківської опіки, але фактично можуть бути визнані соціальними сиротами, оскільки батьки з певних причин належним чином не займаються їхнім вихованням.
За визначенням Дитячого Фонду Об’єднаних Націй, до "дітей вулиці" належать:
·       діти, які не спілкуються зі своїми сім’ями, живуть у тимчасових помешканнях (покинутих будинках тощо) або не мають узагалі постійного житла і кожен раз ночують у новому місці; їхніми першочерговими потребами є фізіологічне виживання і пошук житла (безпритульні діти);
·       діти, які підтримують контакт із сім’єю, але через перенаселення житла, експлуатацію та різні види насилля (сексуальне, психічне) проводять більшу частину дня, а іноді й ночі на вулиці (бездоглядні діти);
·       діти - вихованці будинків інтернатів та притулків, які з різних причин втекли з них і перебувають на вулиці (діти, які перебувають під опікою держави).
Соціально-економічні умови появи «дітей вулиці»:
Ø  Погіршення матеріального становища значної частини населення України;
Ø  Збільшення незайнятих дітей та підлітків, економічна експлуатація дорослими дитячої праці (залучення до жебракування, кадіжок, махінацій);
Ø  Послаблення відповідальності батьків за утримання і виховання дітей;
Ø  Загострення розбіжностей і конфліктів між батьками  та дітьми;
Ø  Ослаблення роботи з організації дозвілля дітей за місцем проживання і навчання;
Ø  Негативні тенденції в ЗМІ, пропаганда насилля і легкого життя.

Несприятлива (негативна) атмосфера в сім’ї (наприклад, конфлікти, побиття, насильство між батьками) – діти перебувають без належного нагляду та уваги
 
Причини дитячої безпритульності й бездоглядності








Перегляд мультимедійної презентації «Небезпека залучення до деструктивних соціальних угруповань»



3.  Узагальнення знань. Тестова перевірка знань. Буде представлений окремим файлом.

4. За останніми даними соціологічних досліджень, щодня людство виробляє такий об’єм інформації, який рівнозначний її виробленню за період від початку літочислення до 2003 року.
Перш ніж говорити про інформаційну безпеку, необхідно з’ясувати, що таке інформація.
Поняття «інформація» сьогодні застосовується дуже широко і різнобічно. Важко знайти таку область знань, де б воно не використовувалося. Величезні інформаційні потоки буквально захлинають. Обсяг наукових знань, за оцінкою фахівців, подвоюється кожні п'ять років.
Інформація – дані про людей, предмети, факти, події, явища і процеси незалежно від форми їхнього представлення.
Інформація – це результат відображення та обробки в людській свідомості різноманіття навколишнього світу, відомостей про предмети, що оточують людину, явища природи, діяльність інших людей. 
З такого визначення випливає, що будь-яка інформація може бути важливою. Відомо, що інформація може мати різну форму, зокрема, дані, закладені в комп'ютерах, листи, пам'ятні записи, досьє, формули, креслення, діаграми, моделі продукції і прототипи, дисертації, судові документи тощо.
Як і всякий продукт, інформація має споживачів, що потребують її, і тому має певні споживчі якості, а також має і своїх власників або виробників.
Відповідно до різноманітності інформації, словосполучення "інформаційна безпека" в різних контекстах може мати різний сенс.
      Інформаційна безпека – стан захищеності життєво важливих інтересів людини, суспільства і держави, при якому запобігається нанесення шкоди через: неповноту, невчасність та невірогідність інформації, що використовується; негативний інформаційний вплив; негативні наслідки застосування інформаційних технологій; несанкціоноване розповсюдження, використання і порушення цілісності, конфіденційності та доступності інформації.

Бурхливий розвиток інформаційних технологій, що розпочався в середині 20 століття, заклав основу формування суспільства взагалі нового типу – інформаційного суспільства. Засоби масової інформації займають у розвитку суспільства особливе місце. Їх вплив на людину починається у самому ранньому віці і продовжується на протязі всього життя. Взагалі, в сучасному світі засоби масової інформації взяли на себе значну функцію з формування свідомості людей, вихованню їх ціннісних орієнтацій, смаків, поглядів, звичок, уподобань.


           
Домашнє завдання:
·         В підручнику опрацювати  параграфи 25-28, стор.156- 177;
·         Розвяжи ситуаційну задачу:
     Валентину сподобався мобільний телефон Ігоря. Валентин  знав, що хлопець на канікулах працював двірником, щоб його купити, але вдався до шантажу, щоб відібрати гаджет для себе.  Адже він також знав, що батьки не знали про підробіток Ігоря, були одразу проти цього. В обмін на мовчання Валентин вимагав телефон Ігоря.
Дай письмові відповіді на запитання:
 - Чи належить шантаж до правопорушень?
- Як бив ви  діяли на місці Ігоря?
·     «Аукціон ідей» - запишіть ваші ідеї щодо профілактики дитячої безпритульності й бездоглядності.
·      Створи «портрет» соціально здорового підлітка (схематично, словесно)
·      Дати письмові відповіді на запитання, вміщені в лекційному матеріалі.


Немає коментарів:

Дописати коментар