понеділок, 20 квітня 2020 р.

8 клас Основи здоров'я Урок 27-28


8 клас   Основи   здоров’я

Розділ  4: «Соціальна складова здоров’я»
Тема 2: Безпека в побуті й навколишньому середовищі

Уроки № 27-28   «Екологічна безпека» (16.04., 22.04.)
                                          
План вивчення теми:
1. Забруднення навколишнього середовища і здоровя.
2. Питна вода і здоровя. Небезпека купання у забруднених водоймах.
3. Атмосферні забруднення  та їх вплив на здоровя.

                           Основні тези  (поняття)  теми

     «Ми живемо, але не робимо те, що маємо робити для природи. Наше таке бажання  - від природи відібрати. А що  ми їй тоді даємо? Та нічого, крім як наші… відходи.
Хто цьому винен? Тільки ми. Ми природу жаліли? Як же нас буде природа жаліти?»     
(Порфірій Іванов, засновник оздоровчої системи)           
    Пригадайте, який відсоток з усіх факторів здоровья пипадає на екологічний стан середовища,
в якому проживає людина?
   
Екологічна безпека – це такий стан та мови навколишнього природного середовища, за якого забезпечується екологічна рівновага та гарантується захист навколишнього середовища: біосфери, атмосфери, гідросфери, літосфери, видового складу рослинного і тваринного світу, природних ресурсів, збереження здоровя і життєдіяльності людей.  (ст.50  закону України «Про охорону навколишнього середовища»).
    Екологічна безпека грунтується на:
                    
ПРИТЧА «ПРО ЩО ГОВОРЯТЬ ПЛАНЕТИ?»
Зустрілися якось у Сонячній системі дві планети.
— Як справи, матінко Земле?
— Та якось не дуже. Схоже, я десь «підхопила» людей. Їх вид називають «людина нерозумна». Вовтузяться, риють мене, п’ють мою кров-нафту, спалюють без дозволу мої легені-ліси, зовсім від рук-вулканів відбилися... в них якась манія величі: думають, що найголовніші, над ними нікого і нічого бути не може. Мені надміру боляче, ридала тижнями дощами-зливами.
— Пусте! Я цим людським вірусом колись перехворіла. Чотири, в гіршому випадку п’ять тисячоліть, — і само проходить. Потемпературиш трішки, якщо ця проказа встигне додуматися до термоядерної реакції. А якщо одразу лікувати і не запускати, то вже на стадії античності зазвичай починається послаблення хвороби.
А я тепер для профілактики приймаю по три астероїди на тисячоліття після кожного льодяникового періоду — і жодних проблем!
                                                                                       
 Запитання до учнів:
Як ви розумієте слова Землі «… десь «підхопила» людей»? Що вона мала на увазі, коли цим пояснювала причини свого хворобливого стану?
Про які «профілактичні заходи», крім падіння астероїдів, ви можете назвати?
Висновок: Проблеми екології і навколишнього середовища  це питання здоровья людини, сімьї, дітей і долі планети загалом.Ми часо не усвідомлюємо масштабу поблеми, яку маємо вирішити.

2. Вода – диво пироди. Її завжди вважали джерелом усього  живого. Вода настільки міцо увійшла в наше життя, що ми не уявляємо без неї свого існування. Цю речовину справедливо називають колискою життя. Адже перші живі істоти, які зьявилися на нашій планеті мільйони років тому, жили у воді. Недаемно великий екциклопедист Леонардо да Вінчі назвав її «соком життя».
    Основними проблемами екології, повязаними з гідросферою планети, є умови забезпечення населення якісною водою. До недавнього часу ці проблеми не були такими гострими через відносну чистоту природних джерел та їх достатню кількість. Але в останні десятиріччя ситуація різко змінилася. Значна концентрація міського населення, різке збільшення промислових, транспортних, сільськогосподарських, енергетичних та інших викидів спричинили порушення якості води.
    Експерами ВООЗ (Всесвітня організація охорони здоровя) установлено, що 80% усіх хвороб у світі повязано з незадовільною якістю питної води та порушенням санітарно-гігінічних та екологічних норм водозабезпечення.
    Проблема питного водопостачання в Україні, як і в інших країнах світу, існує не ізольовано, а в численних взаємозвязках з народногосподарськими, водогосподарськими та екологічними проблемами. У звязку з цим проблема забезпечення населення доброякісною питною водою є важливою і актуальною.
    Очищення питної води здійснюють на водозабірних станція. Воно потребує значних матеріальних витрат. Тому питну водк треба економити і не викристовувати для технічних потреб.
    Перегляньте відеоролик «Забруднючи воду,ми вбиваємо себе»               https://www.youtube.com/watch?v=L3JE3Ck_wQ8


         Які емоції викликало у вас відео? Чи хочете ви щось змінити власними силами?  Чому вбачаєте в цьому необхідність? Що саме можете змінити?.
    Купання в забруднених водоймах представляє собою значну небезпеку: це може призвести до зараження кишковими інфекціями, захворювання шкіри. Особливо це небезпечно тоді, коли діти, бавлячись у воді, ковтають її.

3. Забруднення атмосферного повітря спричинило в людства більшу заклопотаність, ніж будь-який інший вид руйнування навколишнього середовища. На проведення заходів щодо запобігання забруднення повітря у великих містах зважувалися повільно, коштували вони дорого, але ці заходи приносять певні позитивні результати. Наприклад, лондонці зараз бачать сонце на 70% частіше, ніж в 958 році.

   Що розуміють під забрудненням атмосфери? Це процес внесення в повітря або утворення в ному фізичних агентів, хімічних речовин чи організмів, що несприятливо впливають на середовище життя або завдають шкоди матеріальним цінностям.
Забруднення повітря позначається  і на кліматі планети. Щодо цього існує три точки зору:
1)      Глобальне потепління клімату обумовлене концентрацією СО2 в атмосфері, а до середини майбутнього століття станеться катастрофічне потепління клімату, супроводжене значним підвищенням рівня світового океану.
2)      Забруднення повітря знижу ризик сонячної радіації, підвищує кількість конденсату у хмарах, у результаті чого поверхня землі охолоджується, що може спричинити нове обледеніння в північних і південних широтах (але прихильників цієї точки зору небагато).
3)      Згідно третьої точки зору, обидва ці процеси зрівноважаться, і клімат Землі істотно не зміниться.
ü  За даними ЮНЕСКО, на Землі  сьогодні промисловістю, енергетикою, транспортом поглинається  стільки кисню, скільки вистачило б для життя понад 45 млрд. людей.
ü  На кожного мешканця Землі щорічно припадає близько тонни забезпечених для здоров‘я речовин.
ü  Сьогодні 400 суперміст світу викидають в атмосферу щорічно до 3 млдр. Тонн відходів (газів, аерозолів, пилу). Це на 500 млн.тонн більше, ніж дають 578 активних вулканів нашої планети.
   Отже, основними забруднювачами атмосфери є транспорт і промислові підприємства. У сучасному світі склад повітря змінюється передусім під впливом господарської діяльності людей. Забруднення атмосфеи внаслідок діяльності людини призводить до таких негативних наслідків, як фотохімічний смог, «озонові дири», кислотні дощі, парниковий ефект.

   Перегляньте відеоролик  «Забруднення атмосферного повітря в Україні»
                                                             https://www.youtube.com/watch?v=qEsxzLgTe8s


Домашнє завдання: санітарногігієнічні норми
·         В підручнику опрацювати  параграфи 21-22, стор.133-144;
·         Завдання на стор. 144 (письмово) – встановити відповідність.
·         Дати письмові відповіді на запитання після притчі «Про що говорять планети.
·         Заповнити таблицю «Вплив стану навколишнього середовища на здоровя людини» 
Забруднення повітря
Забруднення води
Забруднення грунтів
Наприклад, хвороби шкіри
отруєння
Харчові отруєння




·           Знайти і записати 3-5 прислівїв, загадок, приказок про воду, її значення в житті людини.
·           * Створити «Банк ідей» щодо уникнення проблем зі здоровям через неякісну питну воду (іншими словами - запишіть поради, рекомендації щодо покращення власного здоровя)
  * Створити буклет «Все в твоїх руках» (з проблем захисту навколишнього середовища


Раджу переглянути: 
«Екологія починається з тебе!»      https://www.youtube.com/watch?v=aNG_C8oMXbE
«Екологічні проблеми [ України ]» https://www.youtube.com/watch?v=STTLrmA8wqo

Д/З можна виконувати частинами, оформлювати в робочому зошиті, потім фотографувати, або на чистому аркуші Word і надсилати  на електронну адресу вчителя - in19543@gmail.com

Немає коментарів:

Дописати коментар