8 клас
Основи здоров’я
Розділ
4: «Соціальна складова здоров’я»
Тема 2: Безпека в побуті й навколишньому
середовищі
Уроки № 25-26 «Безпека
на дорозі» (01.04., 08.04.)
План вивчення теми:
1. Організація
дорожнього руху. Модель безпечного дорожнього середовища («трикутник безпеки»).
Правила дорожнього руху.
2. Регулювання
дорожнього руху. Пріоритети в дорожньому
русі. Визначення пріоритетів у дорожньому русі.
3. Мотоцикл і безпека.
Правила для мотоциклістів та пасажирів мотоцикла. Небезпека керування
транспортним засобом у нетверезому стані.
Основні тези
(поняття) теми:
1. Одна із видів
надзвичайних ситуацій є аварії. Найчастіше це поняття ми асоціюємо з
дорожньо—транспортними пригодами (ДТП). Транспортні засоби дають нам змогу
швидко і з комфортом пересуватися, але щороку в результаті ДТП гинуть мільйони
людей в світі. Тому дуже важливо дотримуватися Правил дорожнього руху, які
призначені для всіх учасників орожнього руху. Уникати аварій допомагає система організації
дорожнього руху. Це створення
умов за допомогою інженерно-технічних засобів і організаційних заходів для
достатньо швидкого, безпечного та зручного руху транспортних засобів і
пішоходів. Сюди входить: планування перехресть і доріг, спорудження острівців
безпеки, обладнання зупинок громадського транспорту тощо.
«Топ-10» безпеки транспорту.
10. Мопед і мотоцикл
9. Велосипед
8. Метро
7. Паром
6. Космічний корабель
5. Мікроавтобус
4. Автомобіль
3. Автобус
2. Літак
1. Потяг
Знайдіть цікаві інформаційні факти
про ДТП, пов’язані з даними транспортними
засобам. Зобіть аналіз статистичних даних. До яких роздумів спонукають вас ці факти? Хто і звас
вважає, що знання правил дорожнього руху неважливе для сучасної людини? Чи доведеться
вам в пдальшому житті застосовувати життєві навички, необхідні для учасників
безпечного дорожнього середовища?
Запишіть в зошиті основні причини автопригод з постраждалим.
Безпека пішоходів, водіїв та пасажирів залежить від
знання і дотримання ними правил дорожнього руху, які встановлюють та регулюють
взаємостосунки та взаємозалежності між трьома
складниками дорожнього середовища - людиною, транспортним засобом, дорогою.
Дорожнє середовище стає безпечним, якщо стає можливо уникнути всіх
факторів ризику дорожньої аварійності, що належать до цих трьох груп.
Усвідомлення
власного місця в системі відносин «Людина – дорога – транспортний засіб» сприяє
формуванню особистого ставлення до себе як учасника дорожнього руху, до власної
безпеки та безпеки інших.
Вивчай Правила
дорожнього руху
2. Регулювання дорожнього руху
здійснюється за допомогою:
Ознайомитися з сигналами регулювальника
можна за посиланням:
- «Жести регулювальника» https://www.youtube.com/watch?v=xSaEfyBNopY
-
«Сигнали регулювальника» https://www.youtube.com/watch?v=6IGhU_YaMMg
- «Сигнали регулювальника» https://www.youtube.com/watch?v=j-_LwJ9JRhY
У дорожньому русі за
перехрещення (злиття) траєкторій руху транспортних засобів, пішоходів та інших
учасників руху виникає питання: хто має
право на рух першим?
Щоб уникнути можливих конфліктів, у Правилах спеціально обумовлюють
порядок черговості руху учасників дорожнього руху. Для цього
треба знати пріоритети в дорожньому русі.
Пріоритет у дорожньому русі — право на
першочерговий рух щодо інших учасників руху — дають, наприклад, маршрутним транспортним засобам для того, щоб не
зменшувати швидкості їхнього пересування на маршруті.
Питання переваги або пріоритету сприяє виявленню ознаки першочерговості
в русі для його учасників, що дає змогу запобігти конфліктній ситуації, яка
може спричинити ДТП.
Дивись: «Перевага в русі, дати дорогу, обгін, випередження»
3. Загальна концепція мотоцикла не
змінилася з моменту його винаходу Готлібом Даймлером 1885 року: водій сидить
над бензиновим двигуном внутрішнього згорання і керує переднім колесом. Але це не заважає йому посідати 10-ту
сходинку (10ту позицію) в рейтингу Топ-10 безпечних видів транспорту. Багато
років поспіль цей вид транспорту вважать найнебезпечнішим. 20% смертей у ДТП
припадають саме на нього. Смертність водіїв і пасажирів автомобілів у 28 разів
менша, ніж смертність аодіїв і пасажирів мотоциклів.
Причини ДТП з участю мотоцикла:
· несправність
транспортного засобу;
· порушення
правил дорожнього руху;
· необережність
водія або пасажира.
Правила
для пасажирів мотоцикла:
§
Сідати/вставати з мотоцикла тільки за командою водія.
§
Перед початком їзди сісти зручно.
§
Ставити ноги виключно на підніжки.
§
Не триматися за руки чи плечі водія.
§
Не переміщуватися по сидінню під час їзди.
§
Не «допомагати» водієві на поворотах нахилами тіла.
§
Не можна давити шоломом на водія, стукати об його шолом.
§
На ямах та вибоїнах притискати ноги до підніжок.
§
Не можна робити різких рухів, кричати.
Поміркуйте: якими можуть бути наслідки керування мотоциклом у нетверезому стані?
Для
допитливих:
Поради від Інни Григорівни: оздоровлювальна вправа – «Офтальмотренажер»
. Оскільки ви всі, мої любі учні, занадто багато часу проводите перед екранами
смартфонів, планшетів, ноутбуків, комп’ютерів - пропоную вам виконати ці рухи очима, не повертаючи голови
так, як це показано на схемі. Кожну вправу повторюйте 4-5 разів.
Підбиваємо підсумок нашого уроку.
Питання для роздумів:
— Якою має бути дорога, щоб її можна було
вважати безпечною?
— Яким має бути транспортний засіб, щоб його
можна було вважати безпечним?
— Як має діяти людина, щоб почуватися в
безпеці на дорозі?
— Від кого або від чого залежить безпека на
дорозі?
— Чому поведінка людини на дорозі має бути
відповідальною?
Пропоную переглянути: «П'ятихвилинка з Робіком #1. Правила
дорожнього руху» https://www.youtube.com/watch?v=jp1CKyAq_Bk
Домашнє
завдання:
·
В підручнику опрацювати параграфи
19-20, стор.122-132;
·
Заповнити таблицю «Переваги і недоліки мотоцикла» (письмово)
Переваги мотоцикла
|
Недоліки мотоцикла
|
§
Прийми відповідальне рішення (запиши хід свої дуиок) щодо запропонованих
ситуацій в підручнику на стор. 132 (ситуація 1, ситуація 2)
Д/З можна виконувати частинами,
оформлювати в робочому зошиті, потім фотографувати, або на чистому аркуші Word і надсилати на електронну адресу вчителя - in19543@gmail.com
Немає коментарів:
Дописати коментар