9 клас «Мистецтво» (з 16.03. по 03.04.2020)
Тема: «Екранні мистецтва: сучасне українське кіномистецтво. телебачення»
План вивчення
даної теми:
1.
Державні кіностудії України. Галерея сучасних українських фільмів: «Молитва про
гетьмана Мазепу», «Пересохла земля», «Той, хто пройшов крізь вогонь», «Брати.
Остання сповідь», «Поводир, або квіти мають очі», «Плем’я», «Чужа молитва».
2.
Телебачення. Перші телевізійні станції та телеканали. Технічні інформаційні
новації. Медіа. Основні функції телебачення: хронікальна, просвітницька,
освітньо-виховна, розважальна, рекламна. Програми на телебаченні, передача,
телерадіотрансляція.
Естетичне оформлення телестудії. Звукове оформлення на телебаченні.
Творчі професії на телебаченні . Жанрова система сучасного телебачення. Телереклама. Мистецький вплив
телереклами. Теледебати, телеміст. Музичні відеокліпи. Розважальні телепрограми,
ток-шоу, реаліті-шоу, талант-шоу. Актуальні проблеми та специфічні засоби
сучасних шоу-програм.
3..Галерея сучасних українських телесеріалів: «Відділ 44», «Поганий хороший коп», «Центральна лікарня», «Слуга народу»,
«Гвардія».
Лекційний матеріал
1. Українське
кіно
Українському кіномистецтву
минуло вже понад 100 років, Воно веде свою історію з 1907 року, коли в Одесі
було створено перше приватне кіноательє, яке поступово переросло в кінофабрику.
Виникли й інші кіноосередки. Для фільиів за участю Віри Холодної – легендарної
зірки німого кіно, було побудовано знімальний павілйон. Після націоналізації
приватні установи реорганізували в державну кінофабрику, на її основі створили
Одеську кіносудію, що стала центром кіновиробництва. У 1928 році було відкрит
кінофабрику в Києві (нині Національна
кіностудія художніх фільмів імені О.Довженка).
Назвіть українс ькі фільми, які ввішли до скарбниці
світового
кіномистецтва. Які актори там грають?
Перші кроки українського кіно –
від документальних до ігрових стрічок. Проте на відміну від країн Європи, де
перевагу надавали жанрам комедії, мелодрами,
пригодницького фільму, піонери вітчизняного кінематографа насамперед
приділяли увагу екранізації популярних вистав,
у яких грали корифеї українського театру. Наприклад, «Наталка
Полтавка» (з Марією Заньковецькою в
головній ролі), «Намичка» (за поемою Т.Шевченка), «Москаль-чарівник» і «Богдан
Хмельницький». Упродовж наступних десятиліть жанр екранізації літературної
класики відіграв істотну роль в українському кіно.
Дослідіть
самосійно, які твори української та зарубіжної
літератури екранізовано в Україні, у яких
жанрах кінематографа їх знято. Які б твори ви запропонували
для екрані-
зації в наш час?
Від початку свого існування і до
40-х років ХХ ст український кінематограф входив до світового кіноавангарду за
кільеістю знятих стрічок й майстерністю хронікально-докумен-тальних та ігрових
фільмів.
Видатною картиною Одеси стала стрічка
«Броненосець «Потьомкін» (1925) режисера Сергія Ейзенштейна, внесена кінофахівцями до десятка найкращих
фільмів світового кіноматографа. Документальний
фільм «Людина з кіно-апаратом»
Дзиги Вертова увішла до скарбниці світового кіномистецтва.
Кінознавці вважають, що справжня історія українського кіно розпочалася саме
з виходу на екрани фільму Олександра Довженка «Звенигора», що
увійшов до слов‘янської трилогії разом з фільмами «Арсенал» і «Земля». Різні за
тематикою картини об‘єднує спільна ідея невідривності людини від природи,
землі, Батьківщини. У 1932 році режисера запрошують ннна кіностудію «Мосфільм»,
де він знімає фільми на соціальне замовлення
У воєнні роки кіноматографічна діяльність О.Довженка концентрується
навколо документалістики. Епічна кіноповість «Україна в огні» (1943) була
заборонена в часи сталінізму, а її автору не дозволяли працювати в Україні.
Чарлі Чаплін так оцінив
творчість нашого свіввітчизника: «Слов‘янство поки що дало світові в
кінематографі одного великого митця, мислителя і поета Олександра Довженка».
Майже водночас
з О.Довженком розпочав процес становлення як професійного кінематографіста Іван
Кавалерідзе, який, маючи освіту скульптора, прийшов в кіно як
художник-постановник. Він екранізував
популярні українські опери «Наталка олтавка» М.Лисенка і «Запорожець за Дунаєм» С.Гулака-Артемовського.
У період демократичних перетворень 60-х років зазнає розквіту українське поетичне кіно – самобутнє явище, що стало носієм українського світогляду з яскравим національним забарвленням..
Цей напрям знашов яскравк втілення в творчості
видатних українських кінорежисерів Сергія Параджанова («Тіні забутих
предків»), Юрія Іллєнка («Білий
птах з чорною відзнакою»), Леоніда
Осики («Камінний хрест» за мотивами новели В Стефаника). У цих стрічках
представлено життя людей, невідє‘мне від природного оточення, рідної землі,
звичаїв та обрядів.
У наш час традиції поетичного кіно режисерів-шестидесятників відроджуються,
зокрема, в творчості Олеся Саніна. В основу сюжету фільму «Поводир або
Квіти мають очі» покладено мандри українського сліпого кобзаря з врятованим ним
американським хлопчиком, який став свідком харківської трагедії згищення
українських кобзарів у 1933 році. Гасло
фільму – «Заплюш очі. Дивись серцем». В головних ролях цього фільму – народний
атист України Станіслав Боклан і співачка Джамала, яка аписала саудтрек до
картини.
Інший напрям вітчизняного кінематографі,
що отримав назву «міська проза», асоцію-ється насамперед з унікальною творчою
манерою Кіри Муратової , естетика якої вирізняється високим
кіноматографічною культурою. Її, як
режисера, цікавило відобра-ження на екрані моральних і психологічних проблем
сучасності:людських взаємин пере-січних громадян, їхньої самотності. Всесвітнє
визнання здобули майже всі її художні картини, зняті на Одеській кіностудії;
багато з них відмічено відзнаками. Фахівці відносять творчість К.Муратової до
інтелектуального кіно, адже незалежно від тематики воно совнено глибини думки й
виразності форми при повній відмові від пафосності.
Про долі видатних діячів України різних часів знято істричні фільми – «Богдан
Хмельницький» Ігоря Савченка, «Молитви за гетьмана Мазепу» Юрія Іллєнка, «Ярослав Мудрий» Григорія Кохана та багато інших.
Хмельницький» Ігоря Савченка, «Молитви за гетьмана Мазепу» Юрія Іллєнка, «Ярослав Мудрий» Григорія Кохана та багато інших.
У наш час українські режисери
плідно розвивають традиції вітчизняного кіно, опанову-ють нові теми й жанри,
виходять на міжнародну арену. Дедалі більше уваги кіномитці приділяють
проблемам сучасних підлітків, молоді. Найтитулованіший український художнвій
фільм, що має понад 40 нагород, серед яких 3 призи Каннського кінофести-валю –
«Плем‘я»
(2014).
У картині розповідається про 16-річного
одинадцятикласника, який зі школи потрапляє до інтернату для глухих, де вступає
в кримінальне угрупування під назвою «Плем‘я»
і прагне зайняти в ньому своє місце.
І вперше в житті закохується. Хлопець порушує неписані закони племені.
Головні ролі грають не професійні актори, а звичайні підлітки. Вперше у
світі фільм знято виключно мовою жестів.
2. Телебачення: погляд у світ – реальний і ілюзорний.
Ми живемо в епоху глобального панування медіа, які всебічно впливають на всі сфери діяльності людини – від пізнання до дозвілля. Отже, ожній людині потрібно бути медіа-грамотним, щоб критично сприймати інформацію.
Медіа – (від лат.media – засіб) – синонім засобів масової комунікації та інформації, до яких належать: друковані видання, фотографії, преса, кіноматограф, відео, радіо, звукозапис, телебачення і Інтернет
З поміж усіх найпотужніший вплив має телебачення. Відповідно до суспільних потреб воно виконує такі основні функції:
У наш час супутником телебачення став Інтернет. Проте саме телебачення є
одним із основних джерел пізнання
художніх цінностей та інструментом популяризації
мистецтва
в різних регіонах.
Програма на телебаченні – це об’єднана творчою ідеєю
сукупність передач, яка має постійну назву і транслюється в ефірі з
певною періодичнісю.
Передачею називають
змістовно завершену частину телепрограми, що має відповідну назву, обсяг
трансляції, авторський знак і може бути використана незалежно від інших частин
програми.
Телерадіотрансляція здійснюється
наземними передавачами, за допомогою здебільшого телебачення або
супутниками.
Телебачення
– виробництво аудіовізуальних програм і передач або комплектування придбаних
аудіовізуальних продуктів а їх поширення незалежно від технічних засобів.
Телебачення разом з кіно і
відео належить до так званих екранних
мистецтв, яким притаманні спільні засоби художнього вираження. Як вид
художньої творчості, воно має специфічну мову: зображально-виражальні
засоби і сукупність технічних прийомів,
за допомогою яких автор втілює свій задум.
Успіх телепередач залежить від
естетичного оформлення телестудій. Для кожної програми, проєкту створюють
відповідний дизайн. Щоб оформити інтер’єр, застосовують сучасне обладнання,
цифрові технології, враховують телевізійні особливості. Це потребує від
дизайнерів знання художніх і технічних аспектів телемистецтва.
Важливі умови оформлення
телестудій: колір, світло, організація простору. Колоьорове рішення повьязане з
характером телепередачі. Загальна композиція і плановість, ракурси зйомки і
розмішення атрибутики, телемонтаж – все це увиразнює телепередачу і впливає на
естетичне сприймання її глядачами. Тому так важливі професіоналізмі художній
смак режисерів і телеоператорів, усієї знімальної групи.
Наведіть
приклади (і запишіть) приклади
телепередач і телепрограм.
Яким з них ви віддаєте перевагу ? Чому?
Звукове оформлення на телебаченні, як і в
кіно, є дуже важливим елементом художньої мови. Звуковий ряд на телеекрані
існує в трьох формах: слово, музика і шуми, які можуть звучати в
кадрі і поза ним. Словесний ряд охоплює
авторський коментар, дикторський текст, інтерв’ю, монологи акторів чи
документальних героїв. За допомогою
музики – вокальної, інструментальної, камерної чи симфонічної – виражаються
почуття та емоції героїв або самих авторів. Потужним виражальним засобом у
відтворенні навколишнього світу стають
шуми: спів пташок, завивання вітру, гул літака, ревіння сирен…
Тісний взаємозв’язок окремих аудіо- та
відеоелементів народжує цілісний зображувально -звуковий образ екранного
мистецтва.
Пригадайте роль звуку як елементу мови
кіномистецтва,
особливості професії звукооператора.
Яка музична телепрограма найбільше запам’яталась? Чому?
На телебаченні працюють люди різних професій.
Тут створюють суто
телевізійні художні продукти: телемости, відеокліпи, телешоу, телесеріали тощо,
над якими працюють сценаристи, режисери, актори, звукорежисери, освітлювачі та
інші фахівці кіно і телебачення.
Жанрова системи сучасного телебачення достатньо
різноманітна. Окремі жанри мають мистецьку природу (телевистава, телефільм,
мультфільм, серіал, музичний відеокліп, талант-шоу, трансляції концертів). Інші
– яскраво демонструють властиві їм видовищні риси (популяризаторські передачі
мистецького напряму, ток-шоу, інтелектуальні та розважальні ігри, трансляції
спортивних змагань). Деякі спрямовано на виконання суто інформаційної функції
(новини, інтерв’ю, бесіди, репортажі, журналістські розслідування, теледебати).
Проте навіть і ці тележанри характеризуються певними художніми виражальними
засобами, а саме: акторська майстерність ведучого, яскраве і лучне звукове
рішення телепрограми, операторська майстерність).
Які кінопрофесії ви знаєте? У чому
їхні особливості?
Які телепередачі є улюбленими в колі вашої родини?
Які теми вони розкривають? До яких жанрів
телебачення вони
належать?(напишіть відповіді)
1.
Телевізійне кіно. Телесеріал.
Перша телевізійна трансляція
в Україні відбулася 1 лютого 1939 року. В невеликій студії в Києві тривав
40-хвилинний ефір, під час якого показали портрет Григорія Орджонікідзе. Однак війна зупинила розвиток українського
телебачення. Відновлення роботи телебачення відбулося 6 листопада 1951 року. Тоді
київський телецентр випустив в ефір фільм Міхаіла Чіаурелі «Велике
зарево» (1938).
Регулярний ефір в Київському телецентрі розпочався в 1956 році.
1965 рік –постановою Ради
Міністрів УРСР у Києві виникає студія - єдина радянська кіностудія, яка спеціалізується
на фільмах виключно для телебачення. В підпорядкування Укртелефільму переходять регіональні телестудії. Зазвичай регіональні телестудії знімали
фільми в себе, тоді як монтажем, звуком і копіюванням займалися у Києві.
Крім
Укртелефільму фільми для телебачення в Україні знімали Одеська
кіностудія та Київська кіностудія імені Олександра Довженка. На останній знімати
телевізійне кіно почали в 1968 році односерійною стрічкою Марка Орлова «В місто
прийшла біда» та фільмом Олександра Муратова і Миколи Рашеєва «Маленький шкільний оркестр».
Невід’ємною складовою сучасного
телебачення є телевізійне кіно: анімаційні, неігрові та ігрові короткометражні фільми, телевізійні
фільми, серіали. Ці екранні твори знімають спеціально для телебачення, а не для
прокату в кінотеатрах. Тому у процесі їх створення враховуються технічні
можливості телемистецтва і особливості його сприймання телеглядачами.
Оскільки телеекрани значно менший від
кіноекрана, телевізійне кіно відрізняється від кінофільмів меншою кількістю
загальних планів, відсутністю дуже деталізованих зображень тощо. Велику групу
сучасного телевізійного кіно складають телесеріали. Під час їх трансляції
рекламні блоки вміщують у найцікавішому моменті телефільму.
Українські телесеріали — телесеріали
українською мовою, де усі репліки героїв україномовні або основна кількість
реплік україномовні (і є невелика кількість реплік іншими мовами використаних
для художнього ефекту). Термін «українські телесеріали» часто плутають з терміном «телесеріали, вироблені в Україні», але це два різні терміни. «Українські
телесеріали» це серіали українською мовою, в той час як «телесеріали, вироблені в Україні»- це серіали, виробництво яких повністю
або частково велося на території України, але де основною мовою діалогів є
іноземна мова (російська, англійська, польська тощо).
Україномовні
телесеріали практично не створювалися за всю історію українського кінематографа
і вперше почали масово з'являтися лише у жовтні 2018 року, коли запрацював в
повному обсязі Закон "Про внесення змін до деяких законів України щодо
мови аудіовізуальних (електронних) засобів масової інформації", який
зобов'язував українські загальнонаціональні канали забезпечувати в своєму ефірі
не менше 75% україномовного контенту.
Одними з перших україномовних серіалів
стали телесеріали, вироблені кіностудією
«Укртелефільм»: «Час збирати каміння» (19901996), «Пастка» (1993), «Сад Гетсиманський» (1993), «Злочин з багатьма невідомими» (1993), «Царівна» (1993—1994), «Роксолана» (1996—2003)
та «Острів
любові» (1995—1996).
Після появи декількох україномовних серіалів виробництва «Укртелефільм» на початку 90-х, настало практично десятиліття
майже повного невиробництва україномовних серіалів. З'являються поодинокі
україномовні серіали, як, наприклад, 100-серійна мелодрама «Тільки кохання» від телеканалу 1+1 у 2010 році.
Системні зміни прийшли аж у 2016 році, коли почалися з'являтися перші
повністю україномовні серіали від топових українських телеканалів. Так, телеканал «Україна» почав частину своїх телесеріалів системно
знімати повністю українською у 2016 та ще більше у 2017 році. Зокрема,
у 2016 «Україна» спочатку випустили свій
перший україномовний телесеріал «Черговий лікар» (з 2016 по 2018 вийшло
5 сезонів), а у 2017 році продовжили випуск україномовних серіалів драмою «Лікар Ковальчук» (2017) та «Обручка з рубіном» (2018). Згодом у 2016
естафету підтримали також і 1+1 медіа, випустивши на одному з нішевих каналів групи,
телеканалі ТЕТ, перший повністю україномовний сітком «Танька і
Володька» у 2016 році (попередні
відомі сіткоми «Леся+Рома» (2005) телеканалу ICTV чи сітком Д»омашній
арешт» (2012) телеканалу 1+1
були лише частково україномовні і мали значну частину російськомовних або
суржикомовних діалогів).
У 2018 «1+1» продовжили випуск україномовних серіалів, представивши
перший український драма-серіал про підлітків «Школа», який став
найрейтинговішим серіалом на українському ТБ у телесезоні осінь 2017 —
зима 2018 серед глядачів 18-54 років.
Першим україномовним
телесеріалом, що спонсорувався з патріотичного пітчингу Мінкульту 2018 року,
мав став телесеріал ICTV «Карпатський рейнджер», 1-ий сезон якого розпочався 24 лютого 2020 року. Але
цього не сталося - після початку трансляції, стало відомо що телесеріал не
повністю україномовний, а 50/50 російськомовний та україномовний й що в ньому
один з двох протагоністів говорить українською (Пол
Гордійчак), а інший - російською (Степан Фомін).
У лютому 2018 року директор ТРК «Україна» Вікторія Корогод під час
кіноринку Одеського міжнародного кінофестивалю заявила,
що однією з найбільших проблем при створенні українських серіалів є відсутність
україномовних акторів. Зокрема Корогод заявила, що «Найбільш гостра
проблема — актори, які можуть грати українською мовою, держава підтримує
український контент, а ресурсу немає».
У
жовтні 2018 року у інтерв'ю видання Детектор
медіа, тодішній голова
Держкіно Пилип
Іллєнко зазначив, що
через олігархічну систему українського кіноринку, більшість серіалів,
вироблених в Україні, є українськими фактично не за сенсом, а за місцем
виробництва.[
Отже, телебачення це розмаїття каналів, телепрограм і телепередач,
які створюють за особливими законами екранних мистецтв. Своїми специфічними
художніми засобами воно впливає на наші думки і почуття, сприяє формуванню
життєвих, окрема і мистецьких орієнтацій.
Домашнє завдання:
·
В підручнику опрацювати стор.135-149;
·
Скласти кросворд на тему «Український кінематограф»
·
Виконати тестові
завдання з теми «Екранні мистецтва» (виконання обов’язкове, завдання представлені нижче)
·
Підготувати проєкти
(тема обирається індивідуально кожним учнем. Форми презентації проєктів можуть
бути різними, в залежності від обраної теми: власно створені мультимедійні
презентації, ментльні карти, буктрелери, буклети, колажі, кросворди, реклами (у
вигляді малюнків, плакатів, постерів), …
Рекомендовані
теми: (можна сформулювати свої теми самостійно)
- «З історії шедевра»
(про улюблений кінофільм)
- Напрестижніша
кінонагорода – премія «Оскар» (можна інші
кінопремії як світового масштабу так і українського)
- «Мій улюблений жанр
кіно»
- «Професії у
кінематографі»(наприклад, корифеї режисерської професії….тобто, видатні
режисери світу і України)
- «Школи світового
кінемагорафа» (Французька національна школа, американська школа Голлівуд, індійське кіно, …
- «МІй улюблений
актор/актриса» (наприклад, у вигляді
слайд-шоу)
- «Українські фільми в скарбниці світового кіномистецтва»
- Міні-сценарій до
одного з творів зарубіжної (української)
літератури, що вивчаються за програмою.
- «Козацький серіал»
Володимира Дахна – візитна картка української мультиплікації.
-«Воєнна тема в
кінотворчості Леоніда Бикова» (на прикладі фільмів «В бій ідуть лише «старики», «Ати-бати - йшли солдати»)
- Олекскандр Довженко
– фундатор українського кінематографа.
- «Мій улюблений
кіногерой»
-«Телевізійна реклама
– ремесло і мистецтво»
- Громаянська позиція Ахтема Сеітаблаєва – режисера і
актора.
Примітка:
Для
підготовки завдань можна використовувати матеріал підручників (електронні
версії)
-«Мистецтво. 9 клас»,
Автор О.В.Гайдамака, Київ, «Генеза», 2017 (його можна скачати);
- «Мистецтво 9 клас». Автор Л.М.Масол, Київ , Видавничий
дім «Освіта», 2017
Інтернет-ресурси (раджу переглянути)
Д/З можна
виконувати частинами, оформлювати в робочому зошиті, потім фотографувати і
надсилати на Viber 099-29-96-61 або на електронну
адресу вчителя- in19543@gmail.com
Немає коментарів:
Дописати коментар